Almaz miljöarbete

På Almaz jobbar vi hårt med att värna om vår miljö. Ju mer vi växer desto mer växer våra möjligheter att göra stora insatser för miljön. Vårt miljöengagemang fanns långt innan Almaz startades och vi ser Almaz som en möjlighet att kunna öka vårt miljöarbete. Självklart låter det motsägelsefullt när kaffekonsumtionen i sig belastar miljön, men vi tror på att ju mer utveckling som sker inom ren energi och ju fler smarta lösningar vi får inom jordbruk desto mer närmar vi oss en dag då vi kommer att kunna uppnå en hållbar tillverkning av kaffe som inte belastar vår fina planet.

​Om vi själva kan göra förändringarna i vår egen vardag så blir de små förändringarna stora då vi tar med tänkesättet när vi fattar de stora besluten. Därför jobbar vi hårt med alla delar av miljöarbetet från CO2 utsläpp till att sortera våra sopor.

Almaz kaffepaket är gjorda av ett material som kallas för kraftpapper och är 100 procent återvunnet. Vi tycker också att denna naturliga look representerar vår idé om att miljövänligt fortfarande kan vara lyxigt.

När vi på Almaz reser till affärsmöten eller gör ärenden så försöker vi alltid att resa med kommunaltrafiken med undantaget då det är för långt för att hinna eller att det är för tungt att transportera. Vi jobbar även med att hitta mer miljövänliga alternativ för detta..

Vi tror också på att en av de största förändringarna görs genom att minska på konsumtionen. Vi köper inga firmabilar vi inte behöver eller sitter på kontor som är onödiga, då vi känner att den biten hellre kan gå till miljön. Detta på bekostnad av att inte se "proffsiga" ut, men vi vill vara den förändringen vi vill se i världen.

Sen försöker vi också att så gott som möjligt använda vår vinst till välgörande ändamål som våra donationer till organisationer som "Trees for the future" som jobbar med att plantera träd i delar av världen där skogen inte bara är viktig för planetens överlevnad men också där skog avverkas väldigt snabbt. Men i framtiden hoppas vi på att bli mer kreativa med våra välgörande ändamål som att till exempel internt experimentera med att skapa en imponerande bra arbetsplats för våra anställda samtidigt som vi vill jobba externt med att ge de bönder som planterar vårt kaffe en bättre levnadsstandard.